top of page

"אני תייר העולם אבל כשמדובר בחיים המיניים שלי משהו מצטמצם..."


בתקופה האחרונה, לאחר שנות הקורונה, אני שומעת יותר ויותר ממטופלי על מסעות שונים ברחבי העולם. בולט מביניהם הוא שחר, בן 25, המספר לי שהוא אוהב לטייל בעולם לבדו, וביקר כבר ברחבי דרום אמריקה ואסיה במשך חודשים ארוכים.

"אני לא מכין מראש את הטיול יותר מדי... אוהב לחקור לבד. להיות מופתע, ולא להסתמך על שפע המידע שיש ברשת. זה מקלקל לי", הוא אומר בחיוך


אני מבינה לליבו, יש הרי משהו העלול לקלקל את החוויה כאשר יודעים כל הזמן למה לצפות. אולם אני שמה לב שבעוד שהוא רחב אופקים ומוכן להתנסות במסעות שונים במקומות זרים ולא מוכרים, הוא מציג במהלך השיחות גישה שמרנית וצרה בנוגע למיניותו.

היא ממוקדת חדירה, ללא עמדה פנימית של חקר וגילוי, התנוחות מוכרות מראש, ללא הסקרנות המאפיינת אותו בתחומים אחרים. "איך אתה מסביר את הפער הזה?" אני שואלת אותו, והוא מופתע. מעולם לא חשב על כך...


"אני משער שזה תוצר של תמהיל סיבות. בעיקר אלה הקשורות לחינוך השמרני שקיבלתי, בו הדגש הוא על תפקוד גברי די טכני הממוקד ביחסי מין מלאים ובחדירה. אבל, ואולי בעיקר, זה גם תוצר של החרדה שלי שמא הזקפה תרד. חרדה שתמיד מלווה אותי, ולכן אני מרגיש לחץ להספיק לחדור ולגמור. זה בטח לא מאפשר לי להיות סבלני ולחקור לא את המיניות שלי ולא את של בת הזוג שלי"

שחר עונה בכנות לאחר מחשבה... תשובה המוכרת לי מגברים הסובלים מחרדת ביצוע. סיפורו של שחר עורר בי מחשבות ביחס לעצמנו ולתהליך הטיפולי:

- הפער - האם אני, או המטופל/ת, מספר על התנהלות מסוימת בהיבטים חיים אחרים השונה מהותית מהתנהלותו במרחב המיני והארוטי?

- להאמין לגוף – לזכור שתמיד, ללא יוצא מן הכלל, הגוף החכם שלנו ושל מי שיושב מולנו, יזהה ראשון את מה שקשה לנו כל כך נפשית. יסייע לנו (על ידי כאבים, מיחושים או הפרעות בתפקוד) להכיר בקושי, לזהותו במודע ולתת לו מקום. הגוף מהווה סוג של "במה" המבטאת את הנעשה "מאחורי הקלעים של הנפש" (מקדוגל).

- החקירה - שיקוף הפער הזה וההתבוננות בו הם בעלי ערך להבנת עצמנו אך גם במובן הטיפולי. חקירה עצמית שיש בה רבדים מודעים ולא מודעים, והיכולה לשפוך אור נוסף על המתרחש בעולמנו או בעולם הפנימי של המטופל או המטופלת. בדרך כלל הסימפטום הגופני אינו מקרי, והוא נקשר לתהליכים הלא מודעים.

- החתירה לפתרונות - עיבוד הפער והבנתו יצמיחו בתורם, עם הזמן, גם יכולת לגשר עליו. גלומה פה היכולת ליצור תנועה ושינוי, לגלות גמישות, לחפש דרכים להיות "תייר העולם" גם במרחב האינטימי.

מה דעתכן.ם?



Comments


bottom of page